Skrivet av: ninalundstrom | juli 25, 2014

Skärpning telefonförsäljare!

Handel är en viktig grundförutsättning för ekonomisk tillväxt. Varor och tjänster ska både produceras och konsumeras. Det är bra. Det är viktigt för samhällets fortsatta tillväxt.

Handeln syftar dock inte bara till att skapa ekonomisk tillväxt på vilka villkor som helst. En fri marknadsekonomi innefattar ett konsumentperspektiv. För att handeln ska fungera bra även sett till konsumentens rättigheter måste regelverken ta hänsyn till konsumentens ställning. För att kunna göra aktiva val och väga in olika faktorer måste konsumenten ha tillgång till korrekt information om avtal, villkor, priser och t.ex. hur produkten har tillverkats. Det handlar därmed även om att de som säljer produkten har ett ansvar.  För att själva processen för att sälja går korrekt till. Samt att den information konsumenten behöver ska finnas tillgänglig och vara korrekt.

Det är många konsumenter som har reagerat på telefonförsäljning. Inte minst alla anhöriga som försöker häva s.k. ”avtal”. Konsumentminister Birgitta Ohlsson uttalar idag i DN att hon är positivt inställd till att det ska krävas skriftligt godkännande för att avtal per telefon ska bli bindande. Hon tycker att det är väldigt viktigt. Bra! Det är bedrövligt att ta del av alla de fall som uppdagas.

Jag delar uppfattningen om skriftliga avtal. Det pågår en utredning. Ja. Men jag tror att skriftligt godkännande av avtal, genom telefonförsäljning, är rimligt.

Men som vanligt slås man av en tanke. Varför kan inte marknaden få ordning på de aktörer som inte agerar på ett ansvarsfullt sätt? Den fria marknaden borde kunna skapa mekanismer som självsanerar.

Men ytterligare ett område kräver politiska insatser.

Telefonförsäljningens regelverk måste få starkare konsumentfokus. Aktörer nyttjar sin position gentemot konsumenten på ett tillsynes orimligt sätt och då måste lagstiftningen stärka konsumentens möjligheter och rättigheter. Det ska vara lätt att göra rätt.

Den fria marknadsekonomin må vara värd att hyllas på många sätt. Men än en gång är det tydligt att marknadsekonomin inte klarar av att hålla efter aktörer på egen hand. Det krävs uppenbarligen politisk handling för att värna konsumentintresset.

Något för alla att tänka på när avregleringar hyllas i tron att den ”fria marknaden” kan lösa allt.

Konsumentens intressen värnas uppenbarligen genom ….

… regleringar.

Drabbad och vill göra anmälan? Det kan du göra på Konsumentverkets hemsida, eller genom vanlig post.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: