Försvarar nationalekonomer dyra byggpriser?

Assar Lindbäck, marknadshyrornas starka förespråkare,  har idag nyanserat synen på hyresmarknaden i DN. Något. Jag efterlyser, trots detta, ett bostadspolitiskt perspektiv.  Om hyresrätten blir en dyr boendeform utan kvaliteter så kommer hyresrätten som upplåtelseform att marginaliseras. Vilken konsument vill bo i en upplåtelseform som är otrygg och oförutsägbar? Lindbäck argumenterar för högre hyror.

Varför argumenterar inte nationalekonomer för pressade priser i nyproduktion?

De samtal som jag får handlar om de val folk har gjort.

– Jag har sålt villan och har flyttat till hyresrätt. Vad tänker ni göra? Införa marknadshyror där jag/vi  inte får förhandla ?? Jag har ingått avtal! ”

Inom alla andra konsumentområden brukar ingångna avtal vara i fokus. Och värnas.

Om jag hyr en bil – hyresavtalet gäller. Jag behöver inte lämna tillbaka bilen i förtid för att någon annan vill hyra min hyrbil och lägger ett bud.

Om jag tar sista mjölkpaketet i affärens kyldisk – inte kan en annan kund starta budgivningen på mjölken för att denna person anser att hen behöver mjölken mer och kan betala högre pris!

Varför ska en hyresgäst, som ingått avtal, få villkoren ensidigt förändrade?  Förhandlingssystemet ( avtalet)  gäller, och de konsumenter som ingått avtal ska kunna lita på att avtalen gäller.

Men – jag förstår konsumenters oro.

När kommer inlägg från nationalekonomer att granskas kritiskt?  Var finns de faktiska siffrorna på aktuella hyror? Det finns problem med rörlighet på hyresmarknaden. Men höga hyror är inte det enda sättet att skapa rörlighet. Om t.ex. äldre personer, som vill byta boende, fick möjlighet att byta boende så skulle vi se mer av flyttkedjor. Om fastighetsförvaltare skulle erbjuda hyresgäster effektiva internbyten så skulle flyttkedjor öka.  Den som vill byta boende borde få mer hjälp att byta inom beståndet.  En hyresgäst röst:

”  – Vi är två vuxna och två barn på 75 m2. Mitt i staden. Hyresvärden har många fastigheter men har absolut noll intresse av att hantera internbyten. De har inte tid att hantera information. Säger de. Vi måste hantera bytet själva men får inte sätta upp anslag i berörda trapphus. Och alla fastigheter har kodlås. Varför detta ointresse för att nyttja beståndet mer effektivt? ”

Ja. Varför detta ointresse av kundvård?

Det är orimligt dyrt att bygga nytt i Sverige. Det skriver jag om i Aftonbladet. I fredags fick jag en föredragning från Sabo om deras syn på hur man ska utveckla hyresrätten samt deras nya koncept för nyproduktion av hyresrätter. Kvalitet och pris står i fokus för projekten. Priset pressas i ramupphandlingen och målet är prisvärda hyresrätter och nöjda kunder.

Intressant!   Sabo, en intresseorganisation för de allmännyttiga kommunala bostadsföretagen,  har som fokus prisvärda boendeformer och nöjda konsumenter.  Utan att anamma mantrat att ”hyresregleringen” är roten till problemen på bostadsmarknaden.

Sabos strategi för nyproduktion av hyresrätter är spännande.

Det finns hopp.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

