Skrivet av: ninalundstrom | november 11, 2013

Glad nyhet kan bli än gladare med press på bopriser

Dagens glada nyhet om satsningar i infrastruktur i Stockholms län väcker förhoppningar. Infrastrukturen är länets blodomlopp och de flesta pendlar någon gång. Alla som reser i länet, eller passerar, känner till utmaningarna.

Vad händer med bostadspriserna när kollektivtrafiken blir utbyggd? DN har belyst frågan.

En rad mäklare svarar i DN på frågor om prisbilden. Ingrid Eiken, vd på Mäklarsamfundet, menar att det är svårt att förutspå hur priserna på bostäderna längs de nya tunnelbanelinjerna kommer att utvecklas. Hennes analys av utbudet är att det är viktigt att unga vuxna kan ta sig in på bostadsmarknaden utan att behöva en kvarts miljon kronor för att få en bostad. En utbyggnad av tunnelbanan gynnar alla kategorier av bostadskonsumenter, inte bara de som äger sin bostad.

Nyligen påtalade forskare problemen med prisbilden på bostadsmarknaden. Byggjättarnas höga avkastningskrav på 20 procent kan vara en förklaring till varför det byggs för få bostäder.

Jag menar att en del av problemet är att det kostar så mycket att bygga.

Om den billigaste Volvon kostade långt över 700 000 – skulle den locka köpare? För det skulle bilen kosta om priserna följde utvecklingen inom bostadsbyggandet. Visst, lagar och regelverk kan påverka produktionen.  Men byggbranschens effektiviteten är en fråga för byggbranschen. (  Utredningen ” Skärpning gubbar!” redovisade vissa problem i branschen, som att det kostar att inte göra rätt från början. ( Byggfel). )

Är branschens kapacitet för innovationer tillfredsställande?

Är branschen så välfungerande så att alla kostnadsproblem kan anses bero på kommunerna, markpolitik, lagar etc.?

Hur mycket satsar till exempel byggindustrin på forskning och utveckling för att hitta nya lösningar?

Att tro att konsumenten i alla lägen vill betala mer och mer för att bo är inte speciellt sannolikt. Inte ens om konsumenten kan betala mer,  ekonomiskt sett.

Så vad gör branschen för att bygga bättre och billigare?

De flesta andra konsumentprodukter blir bättre, och billigare över tid.  IKEA blev framgångsrikt genom att erbjuda inredning till priser som konsumenter uppskattar, och är villiga att betala. H&M satsade på kläder. Priserna på resor har öppnat världen för vanliga hushåll. Telekombranschen har knutit samman världen. Om fem år, 2018, kommer det att finnas 5,1 miljarder aktiva smartphones i mobilnäten.

Exemplen är många. Kunden /konsumenten erbjuds en produkt som de vill, och kan, betala för.

Vi beslutsfattare bör fundera ett varv på detta innan man kapitulerar helt för tongångar om att det ska vara dyrt att bygga och bo. En långsiktig hållbar lösning kan inte vara att konsumenter ska betala allt mer för att bo.

Effektivare produktion, innovationer, forskning, nya rön och lösningar samt lägre kostnader kan skapa vinstmarginaler. I andra branscher.

Varför fungerar det inte i byggbranschen?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: