Hur många kilometer infrastruktur och cykelväg ger 1 miljard kr?

Den stora utmaningen i Stockholms län är hur 26 kommuner ska kunna knytas samman med smarta infrastrukturlösningar.  Vägar och spår är grundläggande men man får inte glömma bort hur viktiga de korta transporterna är och som kan ske med till exempel cykel. Två tredjedelar av arbetspendlarna i Stockholms län har kortare än 14 km till arbetet och skulle kunna cykla till och från arbetet, eller en del av vägen. Andelen som cyklar är 5 procent.

Idag skriver DN om att vi har hamnat på efterkälken när det kommer till modern stadsbyggnad. I Köpenhamn sker 36 procent av resor till jobb och studier med cykel. I Stockholm anges siffran vara 8 procent.

Vilken potential det finns att avlasta vägar och tåg genom fler som kan välja cykeln!

Jag menar att det finns för mycket hinder för att cyklingen idag ska kunna öka i snabb takt. Det är bitvis svårframkomligt, det saknas skyltar och det är otryggt. Underhållet brister och potthål, kantstenar, grus, grenar, is och snö hindrar effektivt många som vill cykla.

bildHinderSkyltar

Jag cyklade i våras i Köpenhamn och träffade cykelambassaden. Köpenhamn visar att det går att göra stora förbättringar om man vill. Att bygga enkelriktade cykelbanor som följer övrig trafikrytm är utmärkt lösning. Grönt ljus för cyklister, breda cykelbanor, höghastighetsbanor för pendlare, väjningsplikt , tydliga trafikregler och mycket annat har gett effekt.

bild (1)

Ny Teknik har en jämförelse hur mycket infrastruktur man får för pengarna. Slutsatsen är: bygg cykelbanor om du vill bygga så mycket transportvägar som möjligt för den miljard du har i budget. Bygger du tunnelbana får du inte ens en kilometer för din miljard.

Så här mycket kostar 1 kilometer enligt Ny Teknik

Gång och cykelväg: 2 miljoner kronor

Bilväg i ytläge i stadsmiljö: 40 miljoner

Spårväg stadstrafik Stockholm: 612 miljoner

NK-expressen Hamngatan Stockholm: 912 miljoner

Tunnelbana Stockholm: 1 000-1 200 miljoner

Så långt kommer man med 1 miljard kronor:

500 kilometer – gång- och cykelbanor

100 kilometer – bussbanor i Stockholm

1,1 kilometer – NK-expressen i Stockholm

1 kilometer – motorväg i tunnel

0,9 kilometer – tunnelbana i Stockholm

Stockholms län behöver enorma investeringar för att tillväxten inte ska hämmas. Men det krävs också tuffa prioriteringar. Staten har ett ansvar för att huvudstadsregionen ska kunna fortsätta att bidra till Sveriges hela tillväxt.

Det är dags att se cykling som ett transportslag som på lika villkor ska får sin beskärda del av nödvändiga investeringar.

 

bild riksdagen

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: