Skrivet av: ninalundstrom | september 17, 2013

Vad anser konsumenten/hyresgästen?

Jag får synpunkter från en hel del bostadskonsumenter/hyresgäster : studerande, pensionärer, kvinnor, män, personer som flyttat till Sverige från andra länder med andra hyressystem, barnfamiljer och många andra.

Många är nöjda med hyresrätten son boendeform men inte med sitt eget boende.

Valfrihet och trygghet är de två ständigt återkommande frågorna:

”- Jag är orolig för min hyra efter renoveringen som kommer”

” – Jag fick tacka nej till min plats på högskolan- hittade ingenstans att bo”

” – Min hyresrätt är toppen i sig,  men det är slitet och badrummet är hemskt- jag funderar på att renovera på egen bekostnad!”

” -Jag vill veta ungefär hur hyran utvecklas kommande 10 år – funderar på att köpa bostad för att kunna påverka mer”

” -Ingen idé att flytta in i nyproduktion – för dyrt! Nä, nu köper jag min bostad!”

” Jag vill flytta medan jag är frisk och kan bo in mig i en ny bostad som känns som min. Varför ska jag vänta med att byta bostad tills jag är sjuk och kommunen gör en biståndsbedömning? Då blir det ju ett tvång att flytta!”

” Jag vill fortsätta att bo i hyresrätt – men jag vill påverka mer!”

” Jag vill ha en annan boendestandard än vad min granne vill ha. Varför kan vi inte påverka det? Vi har olika behov och önskemål!”

Ett litet axplock.

Jag tror att det behöver göras mer för att öka konsumentmakten.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

