Skrivet av: ninalundstrom | september 14, 2013

Frihet – och socialt ansvar!

Att bygga samhällen skapar utmaningar. I torsdags konstaterade jag i debatten på Green Building Conference att fastighetsägare ansvarar för driften av sin fastighet men att vi alla har kan bidra för att utveckla livsmiljöer. Bostadskonsumentens rättigheter och kunskaper kan dessutom förbättras.

Folkpartiets bostadsgrupp lämnade sina förslag till Folkpartiets partistyrelse som kommer att behandla dem under hösten. Det sociala ansvaret har varit ett viktigt tema i rapporten. Vi slår fast att bostadskonsumentens rättigheter och makt behöver stärkas.

I bostadspolitiken är just friheten kontra socialt ansvar en av de centrala konflikterna. För mig är dessa frågor nära sammankopplade.

Det behövs ”både och”! Inte ”antingen eller”.

En del debattörer betonar endast ”friheten” i betydelsen marknadshyror.  Om friheten dvs. proffessionella fastighetsägarnas rätt att sätta vilken hyra som helst släpps loss kommer bostadspolitikens problem att lösas. De säger:

” – Avskaffa den skadliga hyresregleringen!”

( Trots att efterkrigstidens hyresreglering i formell mening avskaffades i början på 1970 talet när bruksvärdessystemet infördes och parterna på marknaden fick ansvaret att förhandla hyror. Läs mer om detta i tidigare inlägg. )

För bostadsrätter och villor råder fri prissättning vid försäljning. Så varför byggs det inte mer äganderätter när efterfrågan är så stor på bostäder? Och varför byggs det inte med prisvariation? Om den billigaste Volvon skulle haft samma prisutveckling som bostäderna skulle den kosta 700 000 kr ….

Idag är hyresnivå på nya hyresrätter i pricip ” marknadshyra ” ,  så priset i sig har inte löst utmaningen. Med ” avskaffa hyresregleringen” menas naturligtvis också att modellen med förhandlingar ska tas bort.

Dagens ramlagstiftning är grunden i den modell Sverige valt. Den skapar förutsättningar för förhandlingar mellan fastighetsägare och hyresgästorganisation. Hyresgästens – bostadskonsumentens – villkor ska inte kunna ändras ensidigt av hyresvärden.

Lagstiftningen har förändrats under årens lopp och parterna på marknaden har tagit stort ansvar för att lagstiftningen har kunnat ändras och utvecklas. Detta är bra. Proffessionella fastighetsägaren måste kunna ha ekonomiska förutsättningar för god förvaltning. Det måste finnas ekonomiska incitament för att hyresrätter ska kunna finansieras och byggas. Och hyresgästerna, bostadskonsumenterna, ska kunna påverka sina avtal/villkor.

( För den privatperson som hyr ut sin egen  villa eller ägarlägenhet bör enligt min mening andra regler gälla för vilken ersättning/villkor som ska gälla. Idag är detta regelverk samma som för bostadsrätter. Uthyrning av privabostad avser avtal under viss tid och man hyr ut sin privatbostad. )

Hyresreformer behövs även i framtiden och dessa ska enligt min mening ske på sådant sätt att konsumentens rättigheter värnas. Hyresgästen är en konsument som ingått avtal för att hyra ett boende. Som konsument har man rättigheter oavsett om någon annan förhandlar åt en. Valmöjligheten på individnivå kan utvecklas. Bostadskonsumenten borde kunna välja mellan olika typer av avtal som parterna tagit fram såsom på vilket sätt hyresförändringar regleras över tid.

Hyresmarknaden är idag i formell mening öppen för alla. Sverige har inte social housing med speciella köer för de med låg inkomst, speciella hus för dem med låg inkomst, eller inkomsttak för att få bo kvar.

Social housing innebär just detta – speciella villkor för specifika hyresrätter. Med offentliga subventioner för social housing bostäder. Och politiker i riksdagen/ regeringen som beslutar om hyresförändringar och villkor för social housing bostäder.

Social housing skapar nytt utanförskap och nya utmaningar i nya livsmiljöer.

Ja till mer frihet – men alltid med socialt ansvar i fokus!

Och ökad konsumentmakt!

Det är för mig långsiktig hållbar utveckling.

Nina i riksdagen

 

Responses

  1. Åh Nina, jag ÄR så nyfiken. Vilka är de, de där som efterlyser en ”rätt att sätta vilken hyra som helst”? Jag försöker så gott jag kan att hänga med i den bostadspolitiska debatten, men de där tongivande banérförarna för den typ av utrerade marknadshyror som du beskriver hittar jag inte riktigt utanför politiska ungdoms- och studentförbund.

    Vad gäller semantiken gjorde jag härom dagen ett nytt försök att förklara varför det finns olika tolkningar. Läs gärna.

    http://www.fastighetsagarbloggen.se/2013/09/hyresregleringen-revisited/

    I övrigt tycker jag du skriver klokt i den senare halvan av inlägget 🙂

    Martin

    • Hej Martin, tack för synpunkter! Jag möter synpunkten om fastighetsägaren ska få sätta vilken hyra som helst i olika varianter och får ofta förklara varför den svenska modellen finns.
      Det finns även en debatt om att avskaffa ”hyresregleringen” i sig. Jag tar mig friheten att inte länka till dessa men den som googlar på ” avskaffa hyresregleringen” kommer att få en variation av debattinlägg att ta ställning till. Du skriver på bloggen att det handlar om omreglering. Det tycker jag är intressant och bra att vi har samsyn om att det behövs regler.

      Som socialliberal är min grundinställning att samhället aldrig är färdigbyggt. Ingen lagstiftning är fulländad. Det gäller även hyresmarknaden. Det som är en stor utmaning är hur hyresgästen ska kunna påverka hur hyran korrigeras över tid. Utöver påverkan på kvaliteten i boendet. Jag tycker att konsumenten skulle få välja mellan alternativa avtal/modeller. Kan inte parterna dvs där ni ingår ta fram sådana alternativ? Självfallet ska hyresgäster kunna ta hjälp av sin organisation för att förhandla fram villkor precis som fastighetsägare kan ta hjälp av sin organisation.

      Mvh Nina

  2. Tack för svar. Vi är väldigt intresserade av att inleda en dialog med övriga organisationer om sådana förbättringar av gällande regler. Dessvärre är svaret vi får att det inget finns att diskutera, eftersom det saknas skäl att göra några förändringar.

    Martin

    • Hyresgäster tar ofta fram avsaknaden av alternativa avtalsmodeller. För att kunna göra exempelvis tillval eller välja hur hyran ska ändras över tid. Som en hyresgäst sa: ”jag kan välja billig eller dyr mobiltelefon, standard utrustad bil eller en med extraljus, sollucka och specialfälgar- men jag kan inte påverka kvaliteten i boendet i hyresrätt såsom jag skulle vilja! Men det kan jag om jag äger mitt boende. ” Något för alla parter på bostadsmarknaden att fundera på? Bra att du/ni vill se en utveckling av hyresrätten!
      Mvh Nina


Kommentera

Kategorier

