Skrivet av: ninalundstrom | januari 20, 2013

Cykling, doping och Armstrong

Armstrongintervjuerna har setts av många som följer cykelsporten. Cyklingen står inför en kris vad gäller publikens förtroende.

Jag är en av alla dessa tusentals motionärer som gillar cykling som sport. Visserligen gillar jag sport överlag men just cykling är speciellt. Jag deltar någon gång omsänder i motionslopp, cyklar för träningens skull, pendlar till jobbet och använder semesterveckor för att cykla på olika ställen i världen. Ser cykling på TV. Det är en av sommarens höjdpunkter att följa Tour de France! En perfekt sommardag (om man är ledig):

–          tidig frukost

–          fylla flaskorna, pumpa däcken och kolla vindriktning

–          träningsrunda på landsvägracern

–          hem, laga lunch och duka upp inför TV sändningen och dagens etapp av Tour de France. Glädje när Vacchi och Adamsson på Eurosport startar dagen setapp.

Jag har under många år försökt göra insatser mot doping. Det är inte bara cyklingen som har dopingfall. Doping finns i många sporter. Tyvärr!

Jag har jobbat mot doping både när jag jobbade på friskvårdsanläggningar, men även i det politiska arbetet. Mina motioner återfinns i riksdagen och i partiets möteshandlingar ( s. 284)  Jag har argumenterat för livstidsavstängning och för tuffare påföljder vid dopingbrott.

Mitt arbete mot doping handlar om att stödja alla de idrottare som är rena. De idrottare som tävlar mot fuskare/ dopade.

De som vinner en tävling, och är dopade, har samtidigt slagit undan möjligheter för dem som tävlar rena. Med medaljer kommer ekonomiska fördelar och uppmärksamhet som ytterligare missgynnar rena idrottares möjligheter. Hur ska idrotten kunna få nya talanger som satsar på idrott om priset de måste betala är användning av otillåtna preparat?! Hur ska man kunna hävda rent spel om de som fuskar vinner medaljer, idrottskarriär och pengar?

Naturligtvis finns en avgörande skillnad mellan motions- och elitidrott: elitidrott är inte friskvård. Det är extremt hårt i alla elitidrotter, och inte minst cykling. Med enorma uppoffringar, skaderisk och disciplin. Men jag anser att det finns en gräns. Att utöver hård träning, kosthållning, skador med mera tvingas till att använda förbjudna preparat- nej, då har idrotten inte mitt stöd. Och jag tror många kan känna så.

Om publiken sviker finns heller inget sponsringsvärde. Och kanske inget större behov av mediabevakning.

Jag är så otroligt besviken på stjärnorna inom cyklingen och framför allt Lance Armstrong. Jag tycker att de som åker fast ska ha tuffa påföljder. Jag ser gärna fler livstidsavstängningar för medveten doping. För om priset inte är högt så kommer nya unga talanger att fortsätta att ta risken. Eller att tvingas ta risken. Men under det senaste året har även jag som förespråkar tuffa påföljder också sett behovet av” förhandling”.  Efter att ha vägt för och emot under förra årets processer som drivits av amerikanska cykelförbundet.

Boken av Hamilton och Coyle ” The secret race” beskriver hur organiserad dopingen är, eller var.

Johan Esk i DN tar upp frågan om att Armstrong ska kunna bidra till att rensa upp i cykelsportens dopingträsk. Jag håller med.

Egentligen tycker jag att Armstrong har förverkat sin rätt till att tävla i någon sport för all evig tid. Men inser att om han ska vilja bidra till att rensa upp så måste han ha en morot.

Vad borde göras?

–          utifrån Hamliton och Coyles bok framstår det systematiska tänket varit en stor del av dopingträsket. Nu jagas cyklister, men vilket ansvar bär lagen/teamen? Det är dags att alla ledare, sportchefer och andra i lagen tar sitt ansvar. Och tvingas ta ansvar.

–          Prispengar måste kunna återkrävas. Det ekonomiska priset för doping måste bli högre.

–          Se över principerna för hur dopingfällningar kan ske. Hitintills har avstängningar byggt på att idrottare testar positivt. Armstrong har inte testat positivt ( med undantag för det som framkom nu att man i efterhand testat prover på nytt och fått positiva testresultat). Armstrong har fällts pga. av att andra cyklister och lagmedarbetare har angett honom. Nu är det en ny princip – och borde gälla fler än Armstrong!

Jag tycker inte att Oprah Winfrey var tillräckligt spetsig i sina frågor. I vissa avseenden kom Armstrong undan för lätt. Något som Roberto Vacchi påtalat.

Samtidigt måste jag erkänna att inte ens Armstrong kan anses vara en allt igenom stor skitstövel.

Vi har älskat att se honom segra. Det har gett inspiration till träningsrundor för så många. Ungdomar har fått inspiration att satsa på cykling. Motionärer har fått ny inspiration. Många har inspirerats av hans come-back efter cancern. Jag fick tipset att läsa Armstrongs bok om hans kamp mot cancern av en person som fick beskedet om hjärncancer. Han sa: ” – Läs boken. Den har gett mig hopp!”  Armstrong har gett många cancersjuka och deras anhöriga hopp.

Jag såg intervjuerna med Oprah Winfrey. Fick en tår i ögat av ilska, besvikelse och känslan av sorg. Så många människor i hans omgivning som blivit så drabbade. Lagmedlemmar som petades ur laget för att de inte ville dopa sig. Lagmedlemmar som blev dragna inför domstol för att de sa sanningen. Hans vänner som blev svikna. Cancersjuka som förlorat en förebild. Cyklingen som förlorat en stor hjälte. En idol som själv nu kanske förstår det pris han och hans familj tvingas betala. Har han varit ärlig? Frågan kvarstår. Men jag blev tagen när han berättar om sonen som försökte försvara honom.

Armstrong har ett val. Kanske kan han återfå respekt om han bidrar till att avslöja dopingen. Att han bidrar till att rensa i träsket.

I det läget: vem bryr sig om han som 50 åring vill tävla i maraton? Kanske ingen.

Men jag vill inte se honom tävla i cykling igen.

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

