Alla cykelåtgärder handlar inte om pengar

Idag är Stockholms stad aktuellt i TV 4 angående frågan om åtgärder för förbättrad cykling. I nyhetsinslag påtalas behovet av resurser. Visst är resurser i sig viktiga för att göra viktiga investeringar i lösningar. Men det är inte alltid hela förklaringen till varför det finns brister i lösningar som berör cyklister.

Det man ofta slås av när man cyklar är några återkommande reaktioner.

När vägarbeten pågår: varför finns inte specifika skyltar som visar hur cyklister ska passera? Det kan till och med finnas stängsel som stänger av cykelbanor , eller anslutande sådana, utan hänvisning. Att anvisa väg kostar visserligen en skylt. Men själva planeringen borde ske bättre. Skulle en bilväg kunna stängas av utan anvisning till alternativ väg?

När fastigheter byggs om kan lastbilar och andra fordon blockera anslutande cykelbanor utan att ta hänsyn till att cyklister inte kommer fram eller tvingas ut på körbanor. Ibland är det frågan om platsbrist vilket skapar olyckliga placeringar men ofta handlar det om att man inte tänkt på konsekvenser. På cykelbanor läggs containrar och andra hinder.

På vissa håll finns parkmark som ska underhållas och då kan fordon som ska röja i buskar och träd parkeras så de hindrar cyklister och därigenom även gångtrafikanter. Utan skyltar på hur man kan passera, eller skyltar med väjningsregler.

Vid anläggande av cykelbanor så väljer man ibland att höja nivån med följden att höga kantstenar ställer till det. Dels är det svårt att komma upp på cykelbana dels skapar det problem om man måste väja och komma ned på vägbanan. Detta är en fråga om planering, inte kostnader i sig.

Det finns en generell brist på skyltar som specifikt riktar sig till förhållanden som rör cyklister.

Brist på genomtänkta lösningar. Dubbelriktade cykelvägar förutsätter att man tänkt igenom hur man kan passera dessa banor när man ska vidare i annan riktning. Oavsett om man är cyklist eller gående.

Snö plogas upp på cykelbanor så att de som försöker cykla på vintern tvingas ut på vägbana. När bilister inte ser det cyklisten ser skapas utrymme för konflikter. Det bästa är att inte ploga upp snövallar men om det sker borde varningsskyltar kunna sättas ut där det finns betydande cykling. Kommunerna kunde enas om att prioritera vissa kommunövergripande cykelleder.

Visst kostar lösningar pengar men andra faktorer är minst lika viktiga. Ibland skapas lösningar som vållar nya problem.  Att ställa krav på att vid vägarbeten, parkskötsel, vinterväghållning och byggprojekt informera om alternativ, varna för hinder och anvisa alternativ handlar i första hand om planering.

Alla cykelåtgärder handlar inte bara om pengar.

Hinder
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: