Skrivet av: ninalundstrom | april 14, 2012

Dödar dubbdäck?

Idag vaknade delar av Sverige upp till snöstorm. Mitt i den annalkande våren. En del fick problem med att ta sig fram imorse. Många har dessutom redan bytt till sommardäck på bilen.

DN skriver att vädret ställer till problem för lokaltrafiken i Stockholm. Snön har orsakat elavbrott och omkring 10.000 hushåll i Stockholms län är utan ström. Stockholmspolisen har fått in larm om flera avåkningar på grund av snöovädret under morgonen. Lokaltrafiken i Stockholm har problem på grund av vädret. På flera håll i länet har busstrafik försenats, ställts in eller fått omlagda körvägar på grund av halka.

En fråga jag ställer mig är varför det inte arbetas mer aktivt med att testa andra lösningar än dubbdäckförbud t.ex. andra vägbeläggningar. Den frågan har jag ställt nu till ansvarig minister.

Idag påminns vi återigen om att vi bor i ett land där vintern dyker upp när det är som mest oväntat. Påskhelgen, som är en av de trafikintensivaste helgerna, drabbades också av ymniga snöfall och halka. De återkommande snöfallen gör frågan om dubbdäcksförbud till en snackis. Många ursäktar sig för att dubbdäcken är ett måste.  Dubbdäck anses signalera brist på miljöansvar.

De som testat både friktionsdäck och dubbdäck kan dock konstatera att dubbdäck är att föredra på vissa vägar under vissa förhållanden. Även i Stockholms län finns vägar som blir rejält påverkade av vädret. Alla bor inte i city och kan välja tunnelbana eller pendeltåg. Motormännens riksförbund anser att dubbdäcksförbud är farligt ur trafiksäkerhetssynpunkt och menar att det säkraste alternativet är att köra med dubbdäck om det är halt.

Men självfallet finns problem. Ett problem är att beläggning på vägar slits snabbare. Ett annat mer angeläget problem är luftkvaliteten. Påverkar dubbdäcken förekomsten av partiklar som PM10 eller PM2.5?

Förekomsten av PM 10 och PM2,5 är en utmaning. Bland annat dubbdäck anses påverka tillkomsten. SMHI menar i en rapport att PM2,5-partiklarna även kommer in med luften från andra länder. Att helt ta bort dubbdäcken behöver däremot inte leda till väsentligt lägre PM2.5-halter, jämfört med minskad dubbdäcksanvändning.

Är det rimligt med ett generellt dubbdäcksförbud?

Nej.

På grund av att vi drabbas av vinterväglag och halka. Många åker dessutom till fjällen och det är inte rimligt att kräva att bilister har dubbla uppsättningar vinterdäck. Trafiksäkerheten är viktig och den som sitter bakom ratten måste kunna ges möjlighet att ta ansvar för vilka däck som behövs på bilen. Tidningen Motorföraren redovisar i vinterdäckstest att skillnaden i bromssträcka på is mellan dubbdäck och vinterdäck utan dubb är drygt 45 procent.

Ordförande i föreningen Veta, Vetenskap och erfarenhet i trafiksäkerhetsarbetet skrev på DN debatt år 2008 att:

”Dessa 45 procent kan vara skillnaden mellan liv och död. Dubbdäckens överlägsna grepp på isigt väglag är odiskutabelt och ännu finns inget vinterdäck utan dubb som når upp till de dubbade däckens egenskaper.”

Frågan är:

vilka partiklar är farliga och hur bildas de?  Kan betongbeläggning minska partikelnivåerna?  Kan gator utformas på andra sätt i övrigt så att luftväxlingen förbättras? Påverkar trädplaneringar luftkvaliteten? Kan sopning, halkbekämpning och andra skötselåtgärder av gator och vägar utvecklas för att minska partikelhalter? Hur påverkar drivmedels sammansättningen partikelhalter? Och vad gör andra länder för att ”exporten” till Sverige ska minska?

En del menar att dubbdäck dödar.

Uppenbarligen kan dubbdäck även rädda liv.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: