Skrivet av: ninalundstrom | oktober 18, 2011

Arktis, klimatförändringar och Oden

Det finns en diskussion om Arktis och klimatförändringar i riksdagen genom att motioner skrivs om frågan.

Arktis reagerar först och kraftigast på klimatförändringarna.  Smältande isar kommer att öka sjötransporterna och intresset att utvinna olja och gas i området har ökat högst dramatiskt.

Gemensamma beslut för att skydda de känsliga arktiska områdena kommer att vara nödvändiga. Det kommer att krävas åtgärder för att öka skyddet av Arktis, för människornas och miljöns skull.

Sveriges kunskap om nordisk och arktisk miljöutveckling vid Abisko forskningsstation är viktig. Det svenska deltagandet i internationella forskningsinsatser behöver uppbackning genom att den uppbyggda infrastrukturen för forskning värnas. Här mäter man kontinuerligt till exempel koldioxidutsläpp och man studerar hur olika temperaturer påverkar växtlighet. Det blir långa serier av mätningar som gör att man kan följa utvecklingen långsiktigt.

Frågan om klimatförändringar och Arktis roll hänger ihop.

En fråga som hänger ihop med detta är vilken infrastruktur som behövs för att forskningen ska kunna genomföras?

Ett frågetecken är hur forskningen påverkas av att Oden fick stanna i Sverige för att bryta is.  Sveriges farvatten behövde en isbrytare till och det blev högre prioriterat än forskningen.

Oden ägs av Sjöfartsverket. Oden har genomfört många expeditioner till Arktis och Antarktis men har även medverkat i isbrytning i Östersjön under vintern. För att kunna använda Oden som en forskningsplattform, har Sjöfartsverket ingått ett långtidsavtal med Polarforsknings- sekretariatet där Polarforskningssekretariatet betalat för möjligheten att använda fartyget.

Sjöfartsverket beskriver Odens kapacitet. Den arktisklassade Oden är konstruerad som en kombinerad eskortisbrytare och forskningsfartyg. Under åren har Oden uppgraderats och utrustas med avancerad vetenskaplig utrustning och för närvarande är fartyget en av de främsta forskningsplattformarna i polarhaven.
Oden är kan utrustas med vetenskaplig utrustning, laboratorier i containrar, frysförvaring, containrar, seismisk utrustning och djupborrningsutrustning för geologiska undersökningar etc. Under 2007 har ett nytt multibeam-ekolod tillsammans med ett sub-ekolod installerats. Instrumenteringen ombord på Oden en enastående resurs för oceankartläggning i områden i Arktis och Antarktis där endast en liten del av havsbotten som hittills har kartlagts.

Oden har varje säsong sedan 2006/07 chartrats av amerikanska National Science Foundation (NSF) för att bryta en isränna till den amerikanska McMurdo-forskningsstationen på Rosshavet, Antarktis. Under transitresorna genomförde internationella forskare marina forskningsprojekt, med Oden som plattform.

Svenska forskare ifrågasätter hanteringen av Oden.  

Science skriver bland annat följande:

”Finland will pay the Swedish government approximately €4 million to use Oden this winter, says Raimo Tapio, vice director general of the Finnish Transport Agency. It will be one of nine icebreakers contracted by the agency, which is responsible for maintaining adequate icebreaking capability. ”In a harsh winter, we will need them all,” says Tapio. ”In a mild winter, we might need only two or three.””

Oden kommer, enligt artikeln, hyras ut till Finland den kommande vintern.

Utvecklingen kring Oden ger anledning att fundera på vad som är viktigt för Sverige:

isbrytning i Finland eller forskning med internationell bäring?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: