Skrivet av: ninalundstrom | mars 16, 2011

Gruset väck – men snöslask och is?

DN skriver idag att sopning av cykelbanor nu har påbörjats.

–        Av någon märklig anledning är det en viss temperaturskillnad mellan inner- och ytterstaden. Där ligger mycket av snö och sörja kvar på banorna, och då vill vi inte ge oss ut. I innerstaden har det däremot smält mycket mer, säger Krister Isaksson, cykelplanerare på Trafikkontoret i Stockholms stad.

Hur definieras gång – och cykelbanan längs med Kungsbro strand och Kungsholms strand? Centralt läge? Igår cyklade jag på iskross och frusen ismassa både morgon och kväll inte långt från Stockholms stadshus. Halt, knixigt och med stor risk för omkullkörning. Trots dubbdäck. De frusna jobbiga partierna är begränsade så framkomligheten skulle snabbt kunna förbättras med små åtgärder. För alla inklusive de som promenerar, går med käppar, rullatorer, barnvagnar eller joggar. När det är dagsmeja- varför inte ta en skovel och fösa undan ismassan/sörjan?

Samma sak innan T – banenedgången i Huvudsta ( mellan skolan och t-banan). Cykel/gångbanan var frusen med isblock som gjorde det mycket besvärligt för gående och cyklister. Även där behövs bara begränsad insats för markant förbättring.

Det är härligt med tidig sopning. Alla längtar efter rena cykelbanor och gångvägar. Men för alla oss som pendlar, av och till, är det ofta förflyttning mellan flera kommuner. Det vore bra om kommuner kunde samordna sopning och snö/is/halkbekämpning på några centrala stråk så att man kan cykla med rimliga förutsättningar.Typ ta sig fram hela vägen.

Hade bilisterna kört på gator med isflak? Knappast. Frusen ismasssa och smala cykeldäck är heller ingen bra kombination.

Bilister ser heller inte alltid att cykelbanan är frusen och knölig och blir irriterade på cyklister som måste köra i vägbanan.

Varje cyklist är en person mindre i bilkö eller kollektivttrafik.

Något för alla att tänka på.

Annonser

Responses

  1. Det viktigaste som kan göras för att få folk att cykla är att lagstadga om vägrenhållning för komuner! I min hemstad, är det bedrövligt! Speciellt om vintern då det knappt snöröjs alls. Det kan gå 2 månader mellan försöken att ploga. Enligt kommunen är det inget behov om det inte är minst 5sm blötsnö (tätort). Denna smälter ju fort till 4,9cm, så man låter det ligga. Även vallar lämnas kvar i veckor. Utanför stan i kringområdena där jag lever görs öht inget alls för oss som vill pendla in till stan, jag trängs på smala krokiga småvägar med bilar som ofta struntar helt i hänsyn. Om sommaren ligger glas kvar i månader. och man har bestämt sig för att ställa parkbänkar längst gåcykelbanan som ej är fastgjorda. Har man lite otur så har man kanske solen i ögonen eller lite växelkrångel eller nåt, och vips kör man på den bänk som ungdomarna roat sig med att sparka ut i banan natten innan.
    Det talas om att man vill att kommunen är miljövänlig, men cycklign skiter dom helt i, och vad kan förbättra miljön så snabbt, med så många goda bieffekter som cykling. Om folk som cyklar blir behandlade som andra sorteringens trafikanter så blir det lågstatus att cykla. En prioritering av detta trafikslag är helt nödvändigt för alla kommuner som vill kalla sig för miljövänliga!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: