Skrivet av: ninalundstrom | september 4, 2010

Tävling: vinner cyklisten, bilisten, båtåkaren eller bussresenären?

Debatten om trafiksituationen i Stockholms län fortsätter. Många kan vittna om hur tufft det är att jobba i söderort och bo i norrort, samt vice versa. Det gäller att åka kl. 6 på morgonen för att slippa sitta still i bilkö. Åk kollektivt, säger en del. Visst. En del behöver inte ta bilen. Men, andra måste ha bilen.  Det är trots allt inte bilen som är problemet utan dess klimatpåverkan. Även om trängsel är ett problem. Oron för att inte komma fram med kollektivtrafik bidrar till att bilen används istället.

Med ny teknik kommer bilen som del av transportsektorn bli rumsren. Enligt DN är elmotorn överlägsen förbränningsmotorn. Vi måste elektrifiera om vi ska lyckas få ned utsläppen från transportsektorn. Samtidigt redovisar SVD test på bilar som knappast kan klassas som miljöbilar…

På tisdag tänker Folkpartiet på Ekerö köra ett test.  Fyra personer ska starta vid stadshuset i Stockholm kl. 16.30. En tar bil, en tar kollektivtrafik, en tar båt och en tar cykeln. Vem kommer först till Ekerö centrum?

Cyklistens vägval är det mest spännande. Vilken väg tänker cyklisten välja?  Om man ska cykla från stadshuset i Stockholm finns det några alternativ. När han väl är framme vid Nockebybron är det fin cykelväg ända in i mål. Ekerö har otroligt fina cykelvägar som möjliggör hyfsad fart för pendlare och dom som tränar. Men innan cyklisten nått Nockebybron?  Ska han köra som vanlig pendlingscyklist eller satsa på landsvägscykling? Frågan är vilken den snabbaste vägen är på den sträckan. Cykelbanor har hastighetsbegränsning.  Kan han välja att köra på mindre vägar och skippa cykelbanor bitvis? Trafikljusen sinkar hastigheten.

Oavsett så lär detta bli ett intressant inlägg i debatten om hur krävande det är för folk att pendla. Vem vinner?  Min gissning är att cyklisten vinner. Men det förutsätter att båtpendlaren inte får köra hur fort som helst.

Samt att cyklisten är i hyfsad form och låter pedalerna jobba…

Kul test!

Annonser

Responses

  1. […] Läs också vadFolkpartiets riksdagsledamot Nina Lundström skriver om tävlingen […]

  2. […] också vad Folkpartiets riksdagsledamot Nina Lundström skriver om tävlingen […]

  3. Kul initiativ!
    Det gäller även i Uppsala att cykeln ofta är överlägsen.
    Men som du säger, vissa måste ha bilen eller kollektivtrafik, t.ex. de som har dåliga knän. Om man då gör tankeexperimentet att byta ut en hyfsat fullsatt buss mot det antal bilar som skulle behövas för att transportera samma antal personer (även om de samkör) så inser man att bussar förkortar bilköer, och ännu bättre blir det om bussarna får förbättrad framkomlighet och minskar antalet bilar ytterligare. Om inte bilköerna ska öka för de kvarvarande bilisterna (som kanske måste ta bilen av olika anledningar) gäller det att trafiken utformas så att bussarnas ökade framkomlighet inte sker på alltför stor bekostnad av framkomligheten för bilarna. Här behövs kreativitet!

    • Mycket kloka tankar! Jag återkommer senare ikväll med ett längre inlägg och exempel på förbättringar.

    • Kollektivtrafikfiler på vägar, inklusive Förbifart Stockholm, är viktigt. Men också att kunna lämna bilen vid en knutpunkt för att fortsätta med cykel eller med kollektivtrafik. Båtpendling kan säkert ersätta en del andra resor. Reversibla körfält är faktiskt också värt att pröva. Det finns en bro i San Diego som har en intressant lösning för att skifta antalet filler i rusningstrafik beroende på riktning på trafiken. Det finns mer att göra för att hitta smarta lösningar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: