Skrivet av: ninalundstrom | augusti 25, 2010

Älskar verkligen alla bilen? Knappast…

DN skriver att ” Alla älskar bilen”. Knappast.  Många av oss älskar annat i livet. Men behöver bilen för att livet ska fungera.

Det är lätt för en del storstadsbor att hävda att det bara är att ställa bilen. Att den inte behövs. Det är förvisso sant för vissa. Man kan välja tunnelbana, buss, cykel, tvärbana eller till och med gå. Och gå med i en bilpool. Men vad har en person som arbetspendlar för alternativ som inte har tillgång till kollektivtrafik? Även i storstäder ska folk ibland tvärs över länet för att jobba. Barn ska köras till skolor och fritidsaktiviteter. Mat ska handlas. En del som bor i tätbebyggda städer har skaffat ett torp eller en stuga för sin fritid. Dit går det mer sällan kollektivtrafik… En del ser detta som i-landsproblem men för människor som ska få vardagen att fungera är det inte det. Även vi som cyklar kan ibland behöva ta bilen. Det vill säga om vi har tillgång till en.  Genom bättre cykelvägar skulle fler cykla.

Är det bilen i sig som är problemet?  Nja. Trängsel är ett problem. Och bostadsbyggandet blir ibland dyrare då man måste ordna med parkering. Men annars är det utsläpp och buller som är det stora problemet.

DN menar att den ”supermiljöbilspremie” som utlovas inte når tillräckligt många bilköpare. Med hur ser alternativa förslag ut? Det finns förslag på stöd för konvertering av bensinbilar så att de kan köras på förnybara drivmedel. Det är inte effektivt då kostnaderna för ombyggnad är höga. Det ger inte tillräckliga utsläppsminskningar sett till vad detta kostar. Dessutom påverkas ju inte bilen i sig såsom bilens storlek. Har inte Sverige för stora bilar som drar för mycket bränsle?

SVD refererar till organisationen Bil Sweden som inte anser att premien är betydelsefull ( 40 000 kr per bil kan ge 5000 bilar).
– I det sammanhanget är 5 000 väldigt få. De som kommer att köpa de här är stat och kommun i första hand. Privatpersoner kommer inte att vara villiga att lägga upp så mycket pengar, säger Bertil Moldén.

Men hur har det sett ut med teknikutveckling bland konsumentprodukter? Datorer, mobiler, plattskärmar – och bilar? Teknik blir allmänt tillgänglig efter en inledande fas och detta pressar priserna.

Varför skulle inte detta ske med elbilen när konsumenter får uppleva ett miljövänligt alternativ som dessutom minskar bullret?

Vem skulle inte vilja ha en elbil? Det kan även locka en cyklist.

Annonser

Responses

  1. […] även Anders Johansson (S), Henrik Ripa (M), Stefan Bergström (C), Nina Lundström, Helen Törnqvist (C), Gustav Andersson (C), Nina Larsson, Per Ankersjö (C). Share on […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: