Astmaattack under EM- läkarhjälp kritiseras

Flera medier rapporterar om händelsen i EM i friidrott. Det blev dramatiskt på damernas försöksheat på 3000 meter hinder när Ulrika Johansson plötsligt föll ihop mitt i loppet i en astmaattack. Läkarhjälpen dröjde och både kommentatorer och andra reagerade på TV bilderna.

Allergiker och astmatiker återfinns i de flesta idrottsgrenar, både bland elit och motionärer, så detta är inte något okänt fenomen. Däremot poppar debatten om medicinering upp av och till. Många av allergi – och astmamedicinerna kräver dispens för att kunna tävla. Vilket är omdebatterat då en del påstår att idrottsmän använder astmamedicin som prestationshöjande medel.

På träning har alla som har problem, motionärer och elit, vanan att ha med egna mediciner om det skulle behövas. Jag var ute nyligen på en cykelrunda och halvvägs fick jag ett getingstick i läppen med följd att bland annat läppen svällde upp. Genom att ha med egna mediciner i tröjfickan kunde jag ta dessa snabbt och slapp eventuella större och allvarligare problem. Man blir lite påverkad av både allergireaktionen och mediciner. Sedan blev det bil hem. Man cyklar inte 3 mil hem på avlägsna landsvägar med den typen av bekymmer. Men denna typ av händelser hindrar inte cyklandet eller deltagandet i motionslopp. Ibland kan de som äter energikakor reagera på nötter, mjölk- eller sojaprotein som man inte visste fanns i kakan. Man får ta ansvar för sina egna förutsättningar och planera träning och eventuella tävlingar/motionslopp. Och baka egna kakor så man vet vad de innehåller.

Eliten bör rimligen ha ett fullständigt uppställ för dem som har bekymmer med allergier eller astma. Man kan ju inte till exempel tävla med sina mediciner på sig. Typ.

Enligt Aftonbladet rasar experterna:

– Det är direkt otäckt. Helt otroligt. Hon kunde ju ha dött, det är en skandal att det tar så här lång tid, säger Mattias Sunneborn.

Ulrika Johansson kommenterar händelsen:

– Jag fick ingen luft. Det var som att dra ner en rullgardin, jag såg ingenting, det bara svartnade, säger Johansson som kritiserar funktionärernas slapphet.

– Jag har svårt för värme och fuktighet. Jag fick ingen luft och kunde inte fortsätta springa. Synd, för jag kände att jag sprang så bra fram tills det.

Ulrika Johansson har enligt DN en kraftig pollenallergi och dessutom astma. I kombination med den fuktiga, varma luften på Olympiastadion i Barcelona blev det ödesdigert i hennes EM-lopp.

Och kanske för resten av karriären.

– Jag inser mer och mer att astman blir värre för mig och att den mer och mer börjar ta överhanden på mitt idrottande, säger Ulrika Johansson besviket.

SVD skriver att landslagsläkarna Thomas Eriksson och Lena Haggren Råsberg var kritiska till hur lång tid det tog innan Ulrika fick hjälp på banan. Men när hon väl kom under vård fick hon syrgas och det gjordes även en undersökning av hjärta och lungor.

Allergiska reaktioner och astma kräver snabba åtgärder för det är mentalt jobbigt att få andnöd eller en snabb allergisk reaktion. Kroppens försvarsmekanismer gör att stresshormoner kan frigöras som också påverkar hur man mår. Det gäller att ta det lugnt och inte stressas upp. Tillgång till snabb medicinering borde vara självklart och dessutom underlättas behandlingen så att man kan undvika allvarligare händelseförlopp.

Idrottsrörelsen har ett stort ansvar för att se till att även den betydande andelen allergiker och astmatiker ska kunna tävla. Med dagens utmärkta mediciner och behandlingsmetoder ska dessa problem i de flesta fall inte behöva avgöra en karriär.  I det nyss avslutade Tour de France fanns pollenallergiker – såsom vinnaren Contador. En cyklist som kör 5 timmar hinner andas in mängder av pollen…

Det är oacceptabelt men långsamma senfärdiga insatser på tävlingar.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

