Skrivet av: ninalundstrom | juli 23, 2010

Touren – It ain’t over ‘til the fat lady sings!

Inför dagens etapp kunde mycket ha hänt. Kantvind ( sidvind som påverkar klungan) , attacker av Saxobank, utbrytningar som Astana skulle ha tvingats att jaga med följden att tiden hamnat till förmån för Schleck. Men inget av detta inträffade.

Bara ett drömscenario… In my dreams…

Dagens gladaste var Cavendish som vann etappen. Han har återigen visat att han är en av de bästa spurtarna.

” Jag är riktigt glad. Jag har varit sjuk de senaste dagarna och hade feber innan så jag visste inte ens om jag kunde starta idag, sade Cavendish efter etappen”

Förutom den spännande klungspurten så var det ingen händelserik etapp.

Alberto Contador behåller gula tröjan och är ytterligare ett steg närmare seger i  Tour de France.

198 kilometer av kontroll. Så kan den 18:e etappen av Tour de France beskrivas utifrån totalledaren Alberto Contadors perspektiv. Contadors avstånd till tvåan Andy Schleck, Luxemburg, är fortfarande åtta sekunder.

Jag erkänner. Efter dagens etapp kan mycket lite hända. Schlecks chanser är minimala för att nu kunna vinna Touren.  Han hade dessutom assistens av läkarbilen idag . Varför?

Men visst är det tråkigt om det känns avgjort. Men, men de ska i mål. Alla som idrottat ,eller presterat på andra sätt mot andra, vet att inget är klart förrän det finns ett resultat. Det är aldrig bra att utse segraren i förskott. Så nu väntar vi med visst intresset på tempot imorgon. Contador har förmånen att starta sist och kan köra mot andras tider.

Vem vinner tempot? Varken Contador eller Schleck, tror jag. Armstrong har gjort mycket bra etapper senaste dagarna. Inte heller han vinner imorgon. Jag tror att… nä, jag avstår från att utse vinnaren. Håller dock tummarna för att Löfkvist kan köra bra trots hans insatser idag när laget Team Sky körde så hårt i slutet av etappen. Vem vinner Touren? Nä, jag fegar ur ikväll. Contador verkar mer solklar men jag hoppas Schleck kan överaska oss om han är i lika bra form som igår.

Som man säger:

It ain’t over ‘til the fat lady sings! 

(Den fina landsvägen som jag beskrev i receptet om pepprade cyklister är nu sopad. Till allas vår lycka!)

Kommentera

Kategorier

