Schleck Tourmalet vinnare – och recept på pepprad cyklist

Andy Schleck (AS) vann den prestigefyllda etappen uppe på Col du Tourmalet men tog inte in någon tid på Alberto Contador (AC).

Men vad hände egentligen? Många medier rapporterar att man-mot-man-uppgörelse kom av sig när AC lät AS passera linjen först.

Lät?  Var det så? Jag är mer osäker på vad som faktiskt hände…

AS var otroligt stark och hade AC efter sig hela vägen utom vid en attack från AC. Hur trött var AC?  Hade Schleck kunnat göra ett sista ryck och lämna honom bakom sig? Var det en ”uppgörelse” på slutet då när man såg Schleck prata med Contador. Där båda var vinnare om Schleck vann? Det var enorma mängder åskådare som såg ut att störa cyklisterna. Påverkade detta loppet?  

Jag har svårt att tro att någon, allra minst Contador, skänker bort en seger. Om han var säker på att vinna och hade pigga ben- så hade han vunnit. För varför skulle han överhuvudtaget göra en attack om syftet inte var att vinna etappen?

Ytterligare mediakommentarer:

Andy Schleck anses ha fått sin revansch – men han behövde inte ta den själv.

Spanjoren Alberto Contador ses redan nu – med tre sträckor kvar – som mer eller mindre en klar segrare av touren. Något som luxemburgaren Schleck är medveten om.

Andy Schleck vann den 17:e sträckan. Men Alberto Contador var ändå den stora vinnaren. Nu är han nära sin tredje Tour de France-titel.

Är Touren över nu? Nej, inte som jag ser det.  Om Contador var så trött som han såg ut att vara i slutet av etappen så har Schleck en chans. Vi kommer nog att se taktisk körning av Saxobank, Schlecks lag, imorgon.

Över till cyklisternas tillvaro i Sverige.

Här är ett recept på pepprad cyklist:

1.Ta en populär vacker smal väg med attraktivt kafé/matställe i slutet av vägen samt flera badställen

2.Välj en tidpunkt på året när det är som mest turister, besökare, sommarboende och andra som behöver åka på den vackra vägen. Julimånad, 25-30 plusgrader och sol är en bra dag.

3.Häll bitumen och pytte små vassa grusskärvor på vägen – det ska vara långa sträckor och självfallet närmast vägrenen. Backarna ska ha ordentliga högar av grus.

4.Fördela gruset på ena, eller båda, sidor om vägen så att det finns få fläckar med ren asfalt.

5.Fördela specifikt på förmiddagen så att rusningstrafiken får möjlighet att köra i fräscha strängar av grusskärvor

6.Bussar och bilar kommer sedan att fullfölja anrättningen allt eftersom de möter, eller kör förbi, cyklister. Det sprättande gruset kommer att krydda anrättningen och det blir en härligt pepprad cyklist där bara ben, armar och ansikte för en rejäl kryddning. Rätten kallas ” Pepprad cyklist”.

Det finns anledning att vara sur. För det var dags igen. Receptet kan också heta ”hur man får cyklister att ställa cykeln.”

Vägunderhållet är en viktig fråga för både bilister och cyklister. Det är också viktigt för bussar, motorcyklar och andra transporter. Det som är illa för cyklister är i det här fallet också illa för motorcyklister samt många bilar. Gruset blir halt förutom att det sprättar upp. Det rasslar i bilarnas underrede när man kör igenom gruset. Och då väjer många och kör där gruset är glesare. Trafiksäkert?

Kan man underhålla en asfalterad väg så att den passar alla trafikanter? 

Ja, det borde väl vara möjligt även i Sverige…

Vägen ovan är den vanligtvis otroligt fina cyklingen från Nynäshamn till Torö – Ankarudden. Trafikverket är ansvarigt  för underhållet.

DN skrev idag att cyklisterna i Stockholm ökar dramatiskt. Det sker även något fler olyckor. Mest olycksdrabbade är tungt trafikerade gator i innerstaden. Jag tror att det finns ett mörkertal i händelser som är olyckor eller olyckrisker för cyklister. Alla händelser rapporteras inte in till myndigheter. Varken i innerstaden eller ute i länet.

Trafikverket, och andra myndigheter – varför inte ha ett telefonnummer eller e-postlåda för att anmäla dåliga åtgärder, problem, hinder etc?  

Stockholms län- ”cyklisternas mecka”?  Nej. Inte ännu, men kan enligt min mening bli det.

Ny etapp i Touren imorgon. Vem vinner? Tävlingen är inte avgjord än!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: