Skrivet av: ninalundstrom | juli 19, 2010

Burop när Contador drog nytta av Schlecks olycka

Vilken dramatik idag!

Schleck började dagen i den gula ledartröjan men förlorade cirka 40 sekunder när kedjan på hans cykel lossnade.

Efter loppet var han inte glad på sin spanske konkurrent.

– Det var inte fair play, sade han.

Alberto Contador fick ta på sig den gula ledartröjan efter måndagens etapp.

Contador ångrar inte att han satte in en attack när konkurrenten Andy Schleck fick problem med cykelkedjan.
Men delar av publiken visade sitt missnöje genom att bua ut Contador när han klev upp på podiet

– Jag gick in för att attackera vid stigningen men när jag satte in attacken mot Andy visste jag inte om att han faktiskt hade ett problem. När jag fick reda på att han hade det var det redan för sent. Då hade vi redan en klar ledning på honom.

Det var i den tuffa stigningen uppför Port de Balès som Andy Schleck såg sin chans att attackera. Han stack ifrån huvudklungan när Alberto Contador låg inträngd, men det som såg ut att bli ett bra ryck slutade i moll. När kedjan hoppade.

– Jag gick in för att attackera vid stigningen men när jag satte in attacken mot Andy visste jag inte om att han faktiskt hade ett problem. När jag fick reda på att han hade det var det redan för sent. Då hade vi redan en klar ledning på honom.

Contador tonar ned betydelsen av dagens vinst för totalsegern av Tour de France.

And anyway I don’t believe that 30 seconds at this point in the race is going to decide whether or not you win the Tour de France, he said.”

Suzanne Halliburton på Statesman.com skriver om den oskrivna regeln att inte attackera om bäraren av gula tröjan har problem:

”It’s an unwritten rule that the yellow jersey is not supposed to be attacked if he is injured or having mechanical problems. ”

Jag håller med kritikerna vad gäller hur man bör hantera en ”ledartröjas” problem. Contador kunde ha varit mindre aggressive – om han är årets mästare i Touren hade han kunnat visa detta idag. Må bäste man vinna utan att dra nytta av andras olycka. Om det inte finns en gentlemannamässighet i oskrivna regler – då kan cyklister dra nytta av tekniska fel. Men varför inte då även dra nytta av pauser när naturen kallar eller spurta ifrån när slungorna (maten) delas?

En helt annan fråga som inte har belysts är varför kedjan hoppade. Vad hände? Var det ett mekaniskt fel pga. av fel inställning av servicepersonal? Eller var det orsakat av en dålig tidigare växling av Scleck?

Den egna trista erfarenheten på cykel igår var när en i ett gäng  unga grabbar plötsligt bytte sida av körbanan och cyklade rakt mot mig. Ett ”Chicken -race ”från hans sida som heter duga. Vad gör man? Vägen var slingrig, bilar dök upp utan förvarning och jag hade jobbat upp en hyfsad fart. Jag höll kursen och ca ett par meter innan våra däck skulle ha mötts väjer han över på sin sida av vägen. Vad säger man då? Jag svor i mitt stilla sinne över denna unga grabbs dumhet. Regler, skrivna eller oskrivna, är mycket viktiga. 

Imorgon kommer Schleck att sträva efter revasch.

De e bara o åka och fara!

Kommentera

Kategorier

