Cyklistens brott mot trafikregler kostar…

Dalarnas tidning har listat sådant som en cyklist kan bli bötfälld för. En bra sammanställning som fler borde ta del av. Det kan bli dyrt att bryta mot regler! Några exempel:

-bromsen inte är effektiv: 500 kronor.

-strålkastare framåt saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-baklykta saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-reflexer saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-ringklocka saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-strålkastare framåt lyser rött: 500 kronor.

-baklykta lyser vitt: 500 kronor.

-cykelkärra eller sidovagn saknar stadgade lysen: 500 kronor.

-cykeln har delar eller tillbehör som inte är godkända: 500 kronor.

Allt som rör belysning gäller endast när man cyklar i mörker. En barncykel behöver alltså inte lysen, förutsatt att barnet inte cyklar när det är mörkt. ( Nja , läs mer om detta nedan…)

Trafikförordningen säger att en cyklist får böta för följande förseelser:

-cyklar mot rött ljus: 1 500 kronor.

-inte följer vägmarkering eller vägmärke: 500 kronor.

-inte följer anvisning från vakt eller polisman: 1 000 kronor.

-inte lämnar fri väg för utryckningsfordon, tåg eller spårvagen: 1 000 kronor.

-inte väjer för trafikant som kommer från höger: 1 000 kronor.

-inte stannar vid stopplikt eller trafiksignal: 500 kronor.

-inte låter gående passera på bevakat övergångsställe: 1 000 kronor.

-inte väjer för gående på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor.

-inte sett till att barn man skjutsar använder cykelhjälm: 500 kronor.

-låter cykeln dras eller skjutas på av annat fordon: 500 kronor.

Listan finns även på Polisens hemsida.

Frågan är hur många som får betala böter för brott mot regelverken? Det finns ingen bra statistik men BRÅ har statistik där cyklister och mopedister ibland räknas samman ( som jag inte lyckades hitta direktlänk till ) :

Ingen belysning, strålkastare saknas, cykel: 1 333 stycken.

Fört fordon mot rött ljus, cykel och moped: 898 stycken.

Ej iakttagit stopplikt, cykel/moped: 649 stycken

Polisen i Skåne gjorde kontroller i november 2009  där 175 cyklar saknade framlykta, 100 saknade baklykta och över 130 cyklister hade ingen tänd belysning. Fler än 60 personer bötfälldes då de överträdde förbud mot infart och närmare 160 för att de inte stannade vid stopplikt. 45 cyklister färdades mot rött ljus, 25 på trottoarer och nästan 40 cyklar saknade reflexer.

Så det kan vara på sin plats att tänka till innan man sätter sig på cykeln. Och inte följa dem som gör fel.  Idag var vi 2 som stannande vid rödljuset – och 2 andra som cyklade vidare. Men man får köra utan lampor ( med tex sin landsvägsracer ) om man inte kör i mörker. Dock måste man ha ringklocka.

Man ska trots allt ändå notera att även den som vill göra rätt ibland tvingas göra fel då alternativet för att agera riktigt, saknas.  Hur ska man till exempel kunna följa en vägmarkering som inte syns eller finns för cyklisten? Hur gör man vid signalfel? Hur gör man när gående går på cykelbanan? Eller bilar parkerar på cykelbanan?

Och ibland blir regelverken bara för mycket. Eller?

Den som kör sparkstöttning kan också får böter om lampor saknas…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: