Cykelkaos och cyklistmecka

Efter att ha spanat in cyklister utomlands under helgen väcks återigen många tankar kring cyklisternas tillvaro på hemmaplan.

SVD skriver att antalet cyklister i Stockholm har ökat med 75 procent på tio år. Ökningen har varit som störst de senaste fyra åren. Ett vardagsdygn görs cirka 150 000 resor med cykel i Stockholms innerstad. I artikeln hänvisas till den undersökning som gjorts kring cykling.

I ytterområdena är vägunderhållet dåligt, likaså skyltningen. Överhängande buskage och skymd sikt är återkommande problem.

I innerstaden är trängseln på smala cykelbanor påtaglig och konflikter med andra trafikanter uppstår när cykel- och gångbanor inte är åtskilda

Trafiksignalerna är ett dominerande problem när cyklister och bilister samsas om samma yta. Grön våg för bilister blir röd våg för cyklisterna – som inte hinner fram till nästa trafikljus förrän det slagit om.

SVD refererar till problem som många känner igen. Konflikterna mellan bilister, fotgängare och andra cyklister finns. Så är det. Det är trångt även på cykelbanor som är separerade från bilar. Men på vissa håll går det bra att ta sig fram. Men är Stockholms stad unik?

Inte alls.

I Sundbyberg finns en rad bekymmer med att ta sig fram. Det nybyggda bostadsområdet Stora Ursvik saknar till exempel bra koppling till Kista. Ett nybyggt område borde ha alla förutsättningar för att bli cykelvänligt. Denna koppling har nu debatterats ett par år utan att det kommer till en lösning.  Det är en sak att gamla stadskärnor har problem men varför upprepas de i nya stadsdelar? Vid trafikarbeten saknas lösning för framkomlighet för cyklister. Trist.

Några positiva saker dock. Ekerö är en fantastisk cykelkommun.  Där tränar många från andra kommuner för att det finns cykelvägar och cykelvänliga vägar. Satsningen på tidig sopning och bra underhåll föranleder än mer beröm. Bilister är ofta vänliga. ( Men ibland möter man irriterade bilister även där…) Ekerö får så mycket goodwill för att de satsar. Nu möter man även cyklister från andra länder. Kul!

En annan eloge går till SL: s busschaufförer som (för de mesta) visar hänsyn gentemot cyklister. Som cyklist är man utsatt.  

Stockholm har vissa bekymmer liksom länets övriga kommuner. Cykelkaos på sina håll. Och så finns ett cyklistmecka. 

Kaos eller mecka?  

Lätt val.

Annonser

10 thoughts on “Cykelkaos och cyklistmecka

Add yours

  1. Hej, hur var det med cyklisterna utomlands då?

    Och vad tycker du om Miljöpartiets utspel angående grön våg för cyklister?
    Jag är själv Uppsala-cyklist och upplever inte att man jämt får rött pga gröna vågen för bilister. Är det extra korta sträckor mellan trafikljusen i Stockholm? Annars borde det ju vara ganska slumpmässigt: dvs kanske har man ibland t.o.m. turen att det hinner bli grönt för andra gången precis lagom till att man kommer fram på cykel?
    Själv tänker jag på ökade utsläpp sedan jag hörde talas om miljöpartiets utspel, men nu har jag fått höra att danskarna har positiva erfarenheter med bl.a. minskade bilköer. Har du hört talas om detta?
    Annars är min erfarenhet från Uppsala att det största problemet är trafikljus som inte slår om förrän man trycker på knappen, trots att ”samkörda” bilistfiler har grönt (och konturpil saknas). Då missar man ibland grönt bara för att ingen har tryckt åt en – när man trycker för sent hinner det inte bli grönt förrän vid nästa omgång. Hur är det med detta i Stockholm?

    1. Ja, problemen finns även i Stockholm. Det kan vara konstiga intervaller samt att signalsystemet inte känner av en som cyklist. Separerade cykelbanor minskar just dessa problem. Men det finns ingen ”motorled” för cyklister som är snabbpendlare. Ja, det finns mer att göra…

  2. Hej, jag förstår inte kommentaren om att separerade cykelbanor minskar problemen med trafikljusen.
    Det är ju just för att jag tvingas hålla till på cykelbana och inte på gatan som jag har ett eget trafikljus, som inte kopplas till bilist-trafikljuset per automatik och därför ibland slår inte om, fast jag egentligen vet att det är ”latent grönt”. Ingen mening att stanna och trycka på knappen. Det lyser rött, men jag vet av erfarenhet att det hade varit grönt om bara någon varit där före mig. Det kan bli trafikfarliga situationer när man mer eller mindre uppmuntrar cyklisterna till att ”gissa” om det kanske ”egentligen” är grönt.
    Vad gäller sensorer på gatan så känner de visserligen inte av cyklister i normalläge, men det lär man sig snabbt att det är bara att cykla en cirkel för att tala om att det faktiskt är ett viktigt fordon där.
    När det gäller cykelpendlare är jag inte så säker på att man är betjänt av separerade cykelbanor, annat än där dessa innebär genvägar som bilisterna saknar alternativt cykeltunnlar som undviker bilkorsningen. Men där det gäller cykelbanor som löper parallellt med gatorna och som går igenom samma korsningar undrar jag om vi inte är på väg åt fel håll i utvecklingen. Jag har hört vittnas om att det var mer kommunikation mellan bilister och cyklister förr när man samsades om samma körfält. Vid vänstersväng lade man sig i vänster fil och sträckte ut handen. Nu glömmer både bilister och cyklister ge tecken, och cyklister kör hursomhelst, delvis just för att t.ex. slippa stanna för rött två gånger vid vänstersväng. Alla gator lämpar sig kanske inte för samtrafik, men på många håll hade trafiken vunnit på bredare gator utan separat cykelbana. På de gator där bilister och cyklister fortfarande samsas blir jag glad varje gång som jag kommer till en korsning och genom mitt val av position kan släppa fram en svängande bil bakom mig tack vare att den blinkat åt ena eller andra hållet.
    Trots allt ovanstående tycker jag dock att det kan vara bra med separerade cykelbanor, men då knappast för cykelpendlingens skull, utan för cyklande barns säkerhet.

    1. Det beror ju på hur man betraktar cyklister. Bilister betraktas inte som homogen grupp. Skulle någon kunna föreställa sig att man hade 30 km i timmen på alla bilvägar inklusive motorvägare? Självfallet inte. Däremot behandlas cyklister som en homogen grupp där man inte skapar möjligheter för olika typer av cyklister. Om man ska pendla 2-3 mil eller mer per dag så vill man väl komma fram hyfsat fort. Om man ska cykla 3 km med packning och har gott om tid spelar hastigheten inte alltid så stor roll. Jag tycker att det ofta är lättare att cykla i blandad trafik dvs utan cykelbanor. Precis såsom du beskriver. Då kan hastigheten anpassas bättre. Det är otroligt jobbigt att krypköra på överfulla cykelbanor i Sthl innerstad… Men min erfarenhet är också att cyklister som även är bilister ( har körkort) är bättre på att läsa trafiken och bete sig klokt än de utan körkort. Med körkortet kommer kunskap om hur andra bilister agerar. Jag kan bli rätt uppgiven över hur vissa cyklister beter sig. Så svaret är att cykelbanor är bra för vissa cyklister, och blandad trafik bra för andra, men då krockar synsättet med trafikförordningen. Förordningen borde ändras!

  3. Apropå cyklistmecka, här får man lite inspiration: http://www.lowtechmagazine.be/2009/08/een-overdekte-snelweg-voor-fietsers.html
    Googles översättning till svenska lämnar mycket att önska, men man kan ju titta på bilderna samt googla på ”cycleway”. Då hittar man bl.a. följande som det stod om i den nederländska texten: http://www.cyclewaycoffee.net/historic-california-cycleway-photos.htm
    Mer ”motorväg” åt cyklisterna!!!… hmm, översättningsförsök till svenska visar hur inskränkt vårt synsätt är: speedway översätts av google till motorväg, och jag kommer dessvärre inte på något bättre ord… ”snabbväg”?

    1. Visst. Man ska titta på alla möjliga tekniska lösningar för att kunna skapa bättre infrastruktur för cykling. Väderskyddade cykelbanor ( under glastaket) har dock både för -och nackdelar. Men detta är ett intressant inlägg sett till frågan om att det inte finns plats för cykelbanor. De historiska bilderna är dessutom intressanta i sig.

      1. Hej, jag avser nog snabbaste vägen, precis som motorvägen är till för att erbjuda snabbaste vägen för motorfordon. En motsvarande väg för cyklister kan ju inte lämpligen heta cykelmotorväg utan får väl då heta cykelexpressväg kanske? Och en sådan skulle väl framförallt kännetecknas av planskilda korsningar med den motorburna trafiken?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: