Skrivet av: ninalundstrom | maj 19, 2010

Ge transportalternativ innan val. Typ.

Transporter är inte bara en fråga för Stockholmsregionen. Det berör många storstadsregioner i världen. Det berör många glest befolkade områden. En gemensam nämnare är frågan om vägar, spår kontra gång- och cykelstråk. Tendensen verkar vara att transportfrågan av vissa görs till en fråga om ”antingen eller”.  SVD beskriver läget med den omtalade folkomröstningen i Stockholm som utlovats vid regeringsskifte . Ska Förbifarten byggas eller ska pengarna istället satsas på spår?

Lars Hultkrantz, trafikexpert och nationalekonom vid Örebro universitet, uttalar i SVD att han är skeptisk till att förbifarten och kollektivtrafiken kan ställas mot varandra i en folkomröstning.

 –Förbifarten är primärt tänkt att hantera problemen på Essingeleden, inte avlasta Stockholms innerstad. Att hitta på kollektivtrafikprojekt är inga problem men att satsningar på kollektivtrafiken skulle lösa samma problem som Förbifarten har jag svårt att se.

Minns året när Essingeleden rammades av en båt. Minns alla gånger som reparationer föranlett avstängda filer på Essingeleden. Vilken väg ska trafiken ta?

En bredare debatt såsom den som förs i Paris handlar om att se cykeln som en del av transportsystemet. Cykeln kan inte ersätta alla transporter men det bidrar till att det är färre resenärer på tåg, i bussar och med bil.

SVD beskriver Paris som vill bli grönare och satsar på nya cykelstationer och lånecyklar :

 Istället fortsätter man att bygga nya cykelstationer i det framgångsrika konceptet ”Velib” – cykeln som du hämtar på ett ställe och lämnar på ett annat. Under tre år har 70 miljoner cyklar hyrts ut. Om Velib idag är en del av ny kollektivtrafik, är däremot spårvagnen en nygammal innovation.

Om huvudstadsregionen ( Stockholm) kan antas få satsningar för ca 94 miljarder kronor fram till 2021 – vad är det för satsningar?  Det är totalt sett 50-50 spår och vägar. Men även nästan en miljard ( staten, länet, kommunerna) till cykelvägar! Länsstyrelsen har visat hur detta skulle kunna se ut i verkligheten.

Varför ska man välja ett alternativ som leder till en folkomröstning ? 

Vore det inte smartare att alla redovisade innan valet hur man ska lösa frågan om transporter/infrastruktur och så får folket välja de som folket anser har den bästa helhetslösningen. Då förloras ingen tid och folket kan avgöra frågan i allmänna val.

Typ.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: