Skrivet av: ninalundstrom | maj 5, 2010

Allergier och cykling =prosit!

Eurosport har skrivit om Rabobanks ledare Oscar Freire som kan missa Giro d’Italia på grund av allergiproblem. Hans lagkamrat Koos Moerenhout har redan fått lämna återbud på grund av samma besvär.

”Freires besvär började under våren och han har därefter förklarat en del av de blygsamma resultaten i de senare vårklassikerna med andningsproblem. Spanjorens tillstånd har inte förbättras och nu riskerar han att missa det som skulle bli hans första Giro d’Italia.  

–         Jag har aldrig upplevt något liknande. Jag kunde knappt andas, sa Freire tidigare i våras till den hollänska tidningen De Telegraaf.”

Ja, det är en jobbig period för alla oss som reagerar på pollen. Men det måste vara extremt jobbigt för eliten. Den enorma påfrestning som de utsätter sig för gör att allergier blir ett stort problem.

Vad finns det för knep för oss motionärer?  Här är mina råd:

–  skippa intervaller när det är som mest pollen. Intervaller påverkar andningen rejält och ju mer luft man behöver få i sig desto tuffare blir det med den mängd pollen man får i sig. Kör intervaller inomhus på trainer om du plågas ute

–         börja med profylaktisk medicinering i god tid innan det är som mest pollen ( typ nässpray och ögondroppar)

–         kör alltid med glasögon

–         vädra inte sängkläder utomhus under pollensäsong

–         tänk på att vila ordentligt- allergier tröttar ut även den bäste

–         kör mindre kuperad bana på träning när det är svårt att andas för rinnande näsa och ögon

–         testa ansiktsmask för allergiker ( med filter)

–         skippa turer som passerar hästgårdar/bondgårdar om du dessutom reagerar på hö och djur

–         om du måste ta antihistaminer- drick ordentligt. En del antihistaminer är vätskedrivande

–         kaffe funkar bra för en del som ett milt ” antihistamin”.

–         Glöm inte att kolla att de mediciner du tar är ok !!

Det går att cykla och träna även under pollensäsong men man får anpassa utifrån vädret:

Torrt, varmt och blåsigt= inte bra. Då är det mycket pollen. Var mer försiktig.

Regnigt och  kallt = toppen. Klarare luft och lättare att andas. Ta i!

Det går att träna. Det går att njuta av turerna.

Men anpassa turer, och tempo, beroende på hur du mår.

Naturligtvis har man alltid med sig egna mediciner i cykeltröjan och lånar aldrig av andra…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: