Skrivet av: ninalundstrom | maj 4, 2010

Airbag- skydd för skallen?

Är det viktigt med cykelhjälm eller motverkar cykelhjälmstvång folkhälsan genom att färre cyklar? Detta är en fråga som engagerar många i debatten kring ökad säkerhet för cyklister. Idag blev air-bagen ( ny hjälm) återigen en nyhet.

Forskning och framsteg ( FoF) har belyst förekomsten av skallskador och dödsfall bland cyklister. Redan år 2005 skrev de att det i Sverige årligen dör 45 cyklister och ytterligare 1 500 läggs in på sjukhus för skallskador till följd av cykelolyckor. Cykelhjälmslagar i sig hjälper dock inte enligt FoF utan det krävs omfattande informationskampanjer. Skärpt lagstiftning och aktivt informationsarbete har enligt FoF mer än fördubblat cykelhjälmsanvändandet i Australien, Nya Zeeland och Nordamerika. Dock finns de aktörer som menar att hjälmtvång minskar cyklandet. European Cyclists’ Federation har bedrivit kampanj mot hjälmtvång. De anser att skrämselkampanjer för hjälm i realiteten minskar cyklingen och därmed påverkar folkhälsan negativt.

“ECF is not against helmets, but against mandatory helmet laws and shock-horror helmet promotions”…“Shock-horror helmet promotions are countering the good work of ECF members to promote cycling as a healthy and safe way to travel. “

Idag kan vi läsa nyheten om den nya hjälmen – en airbag för cyklister. Men det är egentligen ingen nyhet. Ett industridesignföretaget i Malmö har arbetat med den nya cykelhjälmen och de väntar på ett CE-godkännande av hjälmen.

Ny teknik har under några år skrivit om air-bag ( luftkudde) för att ge bättre skydd för hjärnan om man kastas av hästen, cykeln eller faller i pisten. Men det är ett annat företag som står bakom satsningen än de som hamnade i nyheterna idag.

År 2008 skrev Ny teknik om ryttarna i svenska islandshästlandslaget som börjat använda en unik hjälm från ett KTH-avknoppningsföretag. Den patenterade skyddstekniken är resultatet av mer än 15 års forskning på KTH och Karolinska institutet.

Cirka 13 000 personer skadas i häst- och ridolyckor varje år i Sverige och fler än 1 000 får skallskador varje år.  Utöver alla cyklister, mopedister och andra.

Det är otvetydigt att olyckor sker. Skallskador tillhör de allvarliga olyckorna.

Idag finns inget hjälmtvång för vuxna. Vem behöver tvingande lagstiftning för att bära hjälm?

Det man har i skallen får man vara rädd om.  På med hjälmen. Med eller utan luftkudde.

Annonser

Responses

  1. Folk måste själva få lov och avgöra hur stora risker de utsätter sig för! De flesta vet nog om risken med att inte ha hjälm. Själv åker jag en hel del inlines utan hjälm, det går undan rejält ibland och det finns en viss adrenalinkick som lockar i och med att man vet att det kan gå åt helvete.

    Jag har även vurpat med motorcykel två gånger med sjukhusvistelse till följd. Åker MC ändå

    Mitt mål är inte att leva så långt liv som möjligt. Vi som inte har de målet, måste det stiftas lagar mot oss? Låt folk göra som de vill så länge man inte skadar någon annan

    • Jag anser inte att det ska stiftas lag för hjälmtvång vad gäller vuxna. Var och en måste avgöra vilken risk man vill utsätta sig för. Och för att göra detta måste man veta fakta. Jag väljer att använda hjälm då även jag vet vad det innebär att vurpa. Men det är mitt val.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: