Skrivet av: ninalundstrom | april 20, 2010

Cyklist gillar bilist på förbifart

Livet i en storstadsregion som Stockholmsregionen är ibland en utmaning. Under lång tid har bristen på ny infrastruktur gjort det surt värre för alla som pendlar mellan bostad – arbete – och fritid. Stockholmsregionen växer med ett Göteborg på 15 år. Det är sårbart när trafiken på vägar eller på spår får störningar. Det har vi alla erfarenhet av. Inga rejäla satsningar från statligt håll under mycket lång tid.  Förrän nu.

Det behövs mer av allt. Bättre möjligheter att passera Stockholm från syd till norr och vice versa utan att åka genom Stockholm. Bättre tvärförbindelser i kollektivtrafiken, bättre cyklingsmöjligheter. Det handlar inte om att ställa kollektivtrafikresenärer mot bilister. Om regionen kan få en transportled som binder södra delen av länet med den norra så avlastas andra trafikleder på ett smart sätt. Färre bilar genom Stockholms stad. Mer plats för andra resenärer cyklister inräknat. Sårbarheten minskar – vem har inte ”parkerat” på Essingeleden när något hänt i trafiken? Vem har inte fastnat på andra vägar när södra länken varit avstängd?  Det behövs bättre kopplingar mellan länets delar. Trafikproppar måste lösas upp genom nya smarta kopplingar.

Stockholms län har dock ett rejält dilemma – uppslutning kring att lösa problemen. Tänk om ansvariga kunde enas – över blockgränser- så skulle det vara ett lyft för alla som bor och jobbar i regionen. Det verkade vara nära, nästan en en realitet. Det fanns ett omfattande stöd för att gå från ord till handling och börja bygga infrastruktur. Problemet med stora infrastruktursatsningar är att det tar tid att både planera och genomföra dessa. Så ska det bli verkligt måste man orka ha en gemensam vision som sträcker längre än från en valdag till nästa valdag.

Utredaren Cederschiöld presenterade ett förhandlingsresultat för länets infrastruktur år 2007.  Utredningen genomförde diskussioner med alla länets kommuner. Ett övervädligande majoritet av partierna har varit för satsningarna.  Pengar finns avsatta. Många beslut är tagna och fler behöver tas.

DN skriver att en överenskommelse mellan de röd-gröna partierna innebär att Stockholms län ska få ta ställning till två alternativ i en folkomröstningen som ska hållas den 23 september 2012. Antingen bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer eller att bygga en ny nord-sydlig motorvägsförbindelse i Stockholms län, den så kallade Förbi fart Stockholm. ”Tanken är att en statlig utredning ska tillsättas efter valet för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafikalternativet. De två alternativen ska kosta lika mycket.”

SVD skriver att Förbifart Stockholm förra året fick klartecken av regeringen i och med att miljöprövningen blev klar.

Satsningen innebär en ny 21 kilometer lång motorväg mellan E 4/E 20 söder om Kungens kurva i Huddinge och E 4 norr om Häggvik i Sollentuna.

Av den totala sträckan kommer 17 kilometer att ligga i tunnel. Det innebär att den längsta tunneln i landet kommer att byggas. ”

Förslaget om att stoppa planeringen och starta en ny utredning för att sedan i september 2012 ta ställning på nytt löser inte länets bekymmer under många år framöver. Stoppet skulle drabba bilister, kollektivtrafikresenärer och cyklister. Även cyklister gillar bilister på en förbifart.

Frågan man bör ställa sig är: varför har det byggts så lite ny infrastruktur i storstadsregionen under så lång tid?

Annonser

Responses

  1. […] via anslag från staten, kommunerna samt (huvudsakligen) trängselskatten. Ett stort tack till Nina Lundström (fp) för en saklig och kärnfull redogörelse av Stockholmsöverenskommelsen i samband med gårdagens […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: