Cyklisten versus bilisten = kamp

Möjligen kan man knappt tro detta men cykelsäsongen är på ingående. Inte för att cykelloppen har kört igång  i Europa, men för att våren är på ingående. I södra delarna av Sverige börjar det bitvis tina på cykelvägarna. Men vem blir inte sugen efter att ha sett inslag från tävlingen Paris -Nice som pågår just nu.

 En av de stora konfliktfrågorna just nu är var cyklisten ska cykla kontra bilisternas aversion mot cyklister på gator och vägar. Visst kan man förundras över vintercyklisterna som kör i snö och slask. Imponerande att vissa cyklar oavsett väder. Men just nu är kampen av annan karaktär än vad det brukar vara. Snö och is på cykelvägar göra att många måste köra i den 3 decimeter breda däckfåran på vägarna. Till bilisternas stora irritation. Snöröjning och halkbekämpning av cykelvägar är ofta minimal eller saknas helt. I år är det extra tufft på grund av den långa vintern med många snöfall.

 DN har tidigare skrivit om problemen med snöröjning i många kommuner:

”Kommunernas kostnader för snöröjning skenar. Den snörika vintern gör att 21 av de 28 kommuner DN talat med riskerar att överskrida snöröjningsbudgeten. I fyra kommuner är pengarna redan slut. ”

Samtidigt är dock antalet cyklister bara en bråkdel av hur det ser ut andra delar av året. SVD konstaterar att antalet skadade i trafiken minskar när det är kallt:

”Få omkommer i trafiken när det är kallt. Bilisterna tar det lugnt och färre cyklister och motorcyklar är ute. I januari skedde 157 olyckor totalt, vilket är 41 procent färre än under samma period förra året. ”

Vad säger myndigheter som ansvarar för trafikfrågor?

Vägverket skriver att:

”Med plogade cykelbanor och rätt utrustning går det utmärkt att cykla även vintertid i stora delar av Sverige.”

Vägverkets konkreta tips handlar om cykeln, lampa, klädsel, reflexer och fodral till sadeln (!) men inga tips om hur man ska hantera svåra väderförhållanden som påverkar möjlighet att köra på cykelbanor.  

Regler för cykling finns på Transportstyrelsens hemsida men frågan om inte åkbara cykelvägar finns det ingen speciellt information om:

Den mest aktuella frågan måste vara vad som gäller för cykelöverfarter för den är välbeskriven och dessutom animerad.

Den intresserade får gå till Trafikförordningen:

3 kap. 6 § Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II. 
  Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig
.

 Vad betyder detta för den som vill veta vad som gäller? Man får cykla på vägen även om det finns cykelbana om det är lämpligare med tanke på ”färdmålet”. Kan en viss tolkningssvårighet uppkomma? Möjligen.

Kampen mellan cyklister och bilister fortsätter – inte bara på vägarna utan också i tolkning av paragraferna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: