Skrivet av: ninalundstrom | januari 7, 2010

Taskig timing, Kadens

Andreas Danielsson – chefredaktör Cykeltidningen Kadens- uttalar bland annat följande på hemsidan om dopingavslöjandet:

”Taskig timing …så kan man lite ironiskt säga om den artikel vi tillägnade Nicklas Axelsson i senaste numret av Kadens och som med dagens chocknyhet kändes väldigt surrealistisk.

Även om vi inte fått någon ”förklaring” eller kommentar av Nicklas och trots att B-provet inte är analyserat verkar det mesta tyda på att Nicklas, ännu en gång, dopat sig med EPO. Besvikelse och förundran fick just en ny innebörd.”

Ja, det kan kallas taskig timing.

Kadens är dock en kanonbra tidning för cykelintresserade. Numren kan sparas i all evighet och plockas fram då och då.

Men ….det var en aning svårt att ta till sig artikeln om Axelsson. Det kan uppfattas som en efterhandsrekonstruktion men jag var inte helt ensam om att uppleva det så. I ett sammanhang var vi några som talade om den och hade reagerat likadant. Artikeln gav intryck av en ”comeback kid” och det kändes inte helt klockrent. Inte minst då cykelsportens supporters och utövare i Sverige verkligen kämpar för en ren sport. Det är defakto så att en dopingstämpel i Sverige inte är lätt att tvätta bort. Alla länder i t.ex. Europa har inte samma synsätt. En avstängning – ”so what”!

Vi som gillar sport, har kanske till och med ung elit i vår närhet, är motionsidrottare och konsumenter i stort – vi behöver stötta ren idrott. Det behövs en allmän opinion för rent spel. Om attityden till doping är tydlig påverkar det kommande idrottare. Dels genom stödet de får för rent spel. Dels genom att tuffa konsekvenser stämmer i bäcken. Det blir ett pris på att dopa sig som avskräcker. Dopade personer ska ges stöd på det personliga planet med handlingar ska ge tuffa konsekvenser.

Det gäller att skapa en stark känsla av rätt och fel. Sponsorer som stöttar ren idrott ska hyllas. Sponsorer som ställer tuffa krav vad gäller doping ska hyllas. Idrottarna behöver sponsorer för att få rimliga villkor för sin satsning. Sponsorer vill tjäna pengar på oss konsumenter. Så med samma målbild – ren idrott – så kan Sverige även fortsättningsvis vara en av de mest framgångsrika nationerna.

Och det med rent spel som grund. Oavsett om sporten heter cykling, skidåkning – eller något annat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: